Tweede dialoog; Wat is vertrouwen in de medemens?

Socratisch gesprek op 3 oktober 2025

Vier deelnemers en Sanne begeleidt het gesprek

De begeleider vroeg de deelnemers een thema in te brengen, dat hen bezighoudt:

Thema’s:

  • Goede basis
  • Orde (in een groep)
  • Cultuur
  • Vertrouwen

De deelnemers bedachten startvragen op basis van deze thema’s:

  • Wanneer mag je wantrouwen?
  • In hoeverre is vertrouwen naïef?
  • Is wantrouwen te vertrouwen?
  • Kun je vertrouwen zien?
  • Wat is vertrouwen in de medemens?
  • Wanneer is vertrouwen goed?
  • Wat is vertrouwen?

Startvraag:

Via stemmen werd deze startvraag gekozen: “Wat is vertrouwen in de medemens?”

Ervaringen: Iedere deelnemer rakelde een eigen ervaring op waarin deze vraag speelde. Ze beantwoordden de volgende vragen over de ervaring en deelden in de groep: Waar was je toen? En met wie? Wat dacht je toen? Wat voelde je? En wat deed/wilde je toen?

Op zoek naar het hittepunt: De ervaring waarin een groep filmstudenten met apparatuur op het vliegveld van Ouagadougou (Burkina Faso) aankwam en er een man een koker uit de handen van één van de studenten overnam, om te helpen dragen naar de taxi, werd gekozen om dieper op in te gaan.

Verplaatsing:

De deelnemers vulden de volgende zinnen aan, terwijl ze zich verplaatsten in de ervaring die zojuist dieper was onderzocht.

Op het moment dat deze man de koker overnam, dacht ik… , omdat… Op het moment dat deze man de koker overnam, voelde ik… , omdat… Op het moment dat deze man de koker overnam, deed/wilde ik… , omdat…

Enkele voorbeelden: … voelde ik angst, omdat er een enorme kloof tussen ons ligt. … dacht ik ze zijn snel, omdat ze arm zijn en geld willen verdienen. … liet ik het gaan/deed ik niks, omdat je moet vertrouwen.

Regels: Iedereen stelde regels op door ‘als…, dan…’-zinnen in te vullen. Op basis van de verplaatsingen en de startvraag.

Enkele voorbeelden: Als iemand plots handelt, kan ik afbakenen en opheldering vragen. Als je een grote welvaartskloof ontmoet, is het prettig om iets over te dragen en iets uit te wisselen.

Principes: Toen de deelnemers werd gevraagd een spandoektekst te schrijven, waarin een wijsheid zit die zij uit dit gesprek haalden, werd het volgende gedeeld:

  • Vertrouwen is leuk om te delen
  • Leuk om te vertrouwen
  • Vertrouwen is rustgevend
  • Vertrouwen loont
  • Afstand is te overbruggen
  • Volg je intuïtie
  • Vertouwen struikelt over controle
  • Vertrouwen: het is weg als je het bevraagt
  • Wil je met mij vertrouwen?
  • Vertrouw elkaar of wees bang.

Ook kwam er een vervolgvraag op: Is angst een slechte raadgever?

Reflectie/evaluatie:

De begeleider vroeg de reactie van de deelnemers op de methode en de gespreksleiding, de inhoud en de organisatie.

Hieronder wat zaken die werden gedeeld:

  • Leuk om deze methode te volgen.
  • Mijn denken werd er helderder van.
  • Heel leuk om te merken dat anderen anders denken dan ik.
  • Het was een fijn gesprek.
  • Ik was in het begin bang dat het te abstract bleef. Ik vond het gesprek over de vragen wat lang duren. Het laatste deel, met de ervaringen naar de wijsheid die we eruit haalden vond ik leuker. Volgende keer zou ik daar meer tijd aan willen besteden.
  • Ik vond dat de vaart in het eerste deel ontbrak.
  • Ik vond het gezellig.